CD Projekt – najbardziej znanym polskim producentem gier komputerowych

©wikipedia.org – Logo CD Projekt

Zmienne losy CD Projekt

CD Projekt, spółka która w kwietniu 2020 roku była największą spółką notowaną na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (z wartością rynkową ponad 27 mld PLN), notuje obecnie kolejne tygodnie mocnej przeceny akcji. Najbardziej znany polski producent gier przeszedł przez ostatnie kilkanaście miesięcy dosyć spektakularną zmianę. Od krezusa, któremu nie są straszne spadki na giełdach czy pandemia (która nawet sprzyjała popytowi na produkty firmy), do przygaszonej gwiazdy, dla której kolejni analitycy obniżają rankingi opłacalności inwestowania. Jeszcze w grudniu 2020 roku cena jednostkowa akcji CD Projekt Red Studio wspięła się do wysokości 443 zł, by w czerwcu 2021 spaść do rekordowych 153 zł, czyli zaliczyć 65% spadek wartości.

Trudne początki

Za początki grupy kapitałowej CD Projekt uważa się utworzenie w 1994 roku firmy zajmującej się dystrybucją importowanych gier i oprogramowania w Polsce. Firma wyróżniała się sprzedażą gier premierowych z ceną poniżej 100 zł (a dokładniej poniżej 1 mln starych złotych, gdyż były to czasy przed denominacją waluty w 1995 roku), co było wówczas nowością na rynku. Sukcesem była również decyzja o dołączaniu polskich instrukcji i polskich pudełek do sprzedawanych gier. Tego typu pomysłu nikt wcześniej nie zastosował w Polsce. Przełomem było także wypuszczanie na rynek gier, dla których głosów użyczali polscy aktorzy. Do gry Baldur’s Gate głosów użyczyli między innymi Krzysztof Kowalewski, Piotr Fronczewski, Wiktor Zborowski, Marian Opania i Jan Kobuszewski.

W 2002 roku powstała spółka CD Projekt Red Studio, której głównym celem miało być tworzenie własnych gier. Po trwających 5 lat pracach spółka wypuściła w 2007 na rynek grę „Wiedźmin” na postawie opowiadań Andrzeja Sapkowskiego. Tytuł ten oraz kolejne odsłony serii do 2019 roku przyniosły spółce łącznie przychody w wysokości 1,5 mld PLN. W tworzenie tej gry w ciągu pięciu lat było zaangażowanych blisko 100 osób. Przy produkcji współpracowali między innymi Tomasz Bagiński (nominowany do Oskara za film „Katedra”), zespół Vader – jeden z najbardziej znanych na świecie polskich zespołów heavy metalowych czy Przemysław Truściński (popularny autor komiksów). Poza produkcją gier, firma nadal zajmowała się dystrybucją w ramach spółki CDP.pl, która w 2014 roku została wydzielona poza grupę kapitałową. W 2008 roku do rodziny CD Projekt dołączył serwis GOG.com- platforma cyfrowej dystrybucji gier.

©cdprojekt.com

Cyberpunk 2077 – zyski i premie

W 2012 roku firma zaczęła pracę nad swoim kolejnym dużym projektem – grą Cyberpunk 2077, która została wydana pod koniec 2020 roku. Jak zauważają analitycy, wysoki popyt na gry w czasie pandemii oraz dobrze przygotowana akcja marketingowa sprawiły, iż w pierwszych dwóch tygodniach od dnia premiery grę zakupiło prawie 14 mln użytkowników. Skutecznie przeprowadzona akcja promocyjna przyczyniła się do zdobycia licznych nagród dla produktu na międzynarodowych targach. Ciekawostką jest fakt iż nastąpiło to kilka lat przed właściwą premierą gry. W rezultacie rok 2020 był najlepszym jak dotąd rokiem dla CD Projekt – firma uzyskała przychody w wysokości 2,1 mld PLN oraz zysk netto 1,1 mld PLN. Dla porównania, przychód w najlepszym (do tego czasu) roku 2015 wynosił 798 mln PLN, zaś ówczesny zysk netto – 342,4 mln PLN. Olbrzymie zyski znalazły swoje odbicie w premiach motywacyjnych dla prezesa firmy Adama Kicińskiego oraz dwóch członków zarządu (Piotra Nielubowicza oraz Marcina Iwińskiego) w wysokości 24,2 mln PLN każdy. Dwaj inni członkowie (Michał Nowakowski i Adam Badowski)  dostali zaś po 16,7 mln PLN.

©cdprojekt.com

Cyberpunk – spadki i straty

Wraz ze wzrostem sprzedaży gry Cyberpunk 2077 coraz częściej słychać było głosy niezadowolenia użytkowników. Głównymi powodami takiej sytuacji były niedociągnięcia czy problemy z wydajnością produktu dla niektórych typów konsoli, zwłaszcza PlayStation 4 oraz XBOX One. Zaledwie po tygodniu od dnia premiery gra została wycofana z platformy PlayStation Store (powróciła tam pół roku później, w czerwcu 2021 roku). W obliczu krytyki CD Projekt wydał oświadczenie, w którym przeprosił za zaistniałą sytuację, przyznając jednocześnie, iż gra została wydana za wcześnie i zasugerował zwrot zakupionych produktów do sprzedawców. Z opcji tej mogli skorzystać między innymi użytkownicy, którzy nabyli grę za pośrednictwem Sony Interactive Entertainment czy Microsoft. Sytuacja ta znalazła swoje odzwierciedlenie w 39%  spadkach na giełdzie po premierze gry oraz dalszych obniżkach w kolejnych miesiącach 2021 roku.

Opuszczenie zespołu CD Projekt przez głównego reżysera Wiedźmina 3- Konrada Tomaszewskiego czy informacje o przeniesieniu na 2022 rok premier Cyberpunka 2077 oraz Wiedźmina 3 na konsole PlayStation 5 czy XBOX Series X również nie zostały dobrze przyjęte przez rynek. Analitycy i inwestorzy wyczekują obecnie zaplanowanego na 29 listopada ogłoszenia wyników finansowych spółki za 3 kwartał 2021 roku, co może mieć decydujący wpływ na dalsze losy firmy.

©cdprojekt.com

Dalszy rozwój

W lipcu 2021 roku CD Projekt RED sfinalizował przejęcie kanadyjskiej firmy Digital Scapes, z którą spółka współpracowała przez ostatnie 3 lata. W ten sposób powstał kolejny oddział firmy- CD Projekt Red Vancouver, który dołączył do istniejących już developerów w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Wiadomość ta została odebrana przez inwestorów sceptycznie – w jej wyniku kurs akcji spadł o 3%.  Kilka miesięcy później prezes CD Projekt ogłosił przejęcie kolejnego studia developerskiego – The Molasses Flood z Bostonu (60% akcji z planami na późniejsze przejęcie dalszych 40%), co z kolei zostało dobrze ocenione przez rynek – kurs akcji wzrósł o 1,6%.

Firma wzmacnia swoje szeregi i zapowiada kolejne odsłony swoich produktów, choć konkurencja na rynku również jest bardzo aktywna. W październiku 2021 roku chiński Tencent, największy producent gier na świecie, przejął 22% udziałów od krakowskiego producenta gier – firmy Bloober Team. Kwota transakcji wyniosła wówczas $19,5 mln. Warto również w tym miejscu wspomnieć o innych znanych polskich producentach takich jak: Techland, People Can Fly, Flying Wild Hog czy 11 bit studios, Artiflex, 3RGames, All in Games. Według „The game industry of Poland – report 2021” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przychody z sektora produkcji gier w Polsce wyniosły w 2020 roku €969 mln.

Źródło: wikipedia.org, bankier.pl, businessinsider.com.pl, next.gazeta.pl, komputerswiat.pl, spidersweb.pl, parp.gov.pl, fgp24.pl, cdprojekt.com
24.11.2021 17:57
Autor: zarobkimajatek