System Face Pay – płatność za pomocą inteligentnego skanowania twarzy

Najbardziej ruchliwe metro w Europie znajduje się w Moskwie, stolicy Rosji – ponad 8,75 milionów pasażerów dziennie. Moskwa to 12,65 mln mieszkańców (stan na 2021 rok), przy czym cała aglomeracja to ponad 17,2 mln mieszkańców (stan na 2020 rok). Od 15 października 2021 na ponad 240 stacjach moskiewskiego metra można płacić bez gotówki, bez karty i bez użycia telefonu. Stolica Rosji jest pierwszym miastem na świecie, gdzie system elektronicznego rozpoznawania twarzy działa na taką skalę. W pierwszych testach systemu brali udział pracownicy metra. W kolejnym etapie testem objęto 1000 chętnych osób, które miały możliwość w każdej chwili wycofać się z projektu. Do poprawnego działania płatności należy pobrać aplikację moskiewskiego metra, podpiąć kartę debetową oraz przesłać skan twarzy. Wejście do metra i płatność w ten sposób jest możliwa, tylko po podejściu do specjalnie oznakowanych bramek. Władze metra zaręczają, iż wrażliwe dane biometryczne użytkowników systemu Face Pay są bezpiecznie i nie trafią do nieupoważnionych osób. W 2010 roku koszt biletu na metro to 26 rubli, w 2015 roku już 50 rubli, a obecnie to kwota 57 rubli (około 3 PLN), co przy 8,75 mln podróżnych dziennie daje przychody rzędu prawie 26,25 mln PLN dziennie.

©www.centrumxp.pl

Rozmach, przepych i bogactwo

Metro w Moskwie zostało otwarte 15 maja 1935 roku i aktualnie jest jednym z najbardziej obciążonych systemów metra na świecie. Podziemne stacje zaliczają się do największych atrakcji turystycznych w Moskwie. Bogato zdobione wnętrza 206 stacji są uważane za główne osiągnięcie socrealizmu, a aż 44 z nich zostały wpisane na listę dziedzictwa narodowego Rosji. Do stacji o najbogatszym wystroju bezsprzecznie należy Kijowskaja. Powstające  z ogromnym rozmachem stacje w stylu pałacowych wnętrz pełne są marmurów, płaskorzeźb, mozaik i sztukaterii rozjaśnionych ogromnymi żyrandolami.

Codziennie ponad 12 tysięcy pociągów kursuje po 15 liniach (w tym Moscow Central Circle (MCK) i Moscow Monorail Transport System) z 278 stacjami (241 stacji metra, 31 stacji MCK-Moskiewskiego Pierścienia Centralnego  i 6 stacjami kolei jednoszynowej). Całość sytemu jest obsługiwana przez 67-tysięczny zespół. Trasa dotycząca 241 stacji metra to aż 412,1 km co czyni z metra w Moskwie piąte najdłuższe metro na świecie. Pod względem natężenia ruchu i niezawodności moskiewskie metro konsekwentnie zajmuje pierwsze miejsce na świecie. Średni koszt budowy 1 km linii metra z głęboko położonym kompleksem stacji wynosi 7 mld rubli (czyli około 389,9 mln PLN), okres budowy wynosi od 5 do 6 lat, zaś koszt budowy 1 km linii metra z płytkim kompleksem stacji wynosi 4,5 mld rubli (czyli około 250,65 mln PLN), okres budowy od 2 do 3 lat.

Do końca obecnego roku w Moskwie planowane jest wprowadzenie łącznie około 337 nowych wagonów metra co odpowiada 44 pociągom. Odmładzanie taboru kolejowego przyczyniło się do spadku wieku pociągów z 22,5 lat w 2010 roku do 15 lat. Metro w Moskwie posiada stacje dwupoziomowe, trzypoziomowe jak również czteropoziomowe. Z ciekawostek można dodać iż najniżej położona stacja – Park Zwycięstwa znajduje się 84 m pod chodnikiem, a dostać się do niej można po pokonaniu 740 stopni. W związku z tym, iż dostawca pociągów Moskwa 2020 zobowiązany jest do utrzymania taboru przez kolejne 30 lat, koszty obsługi zmniejszają się aż o 15%. Dzięki takiej polityce władze metra w Moskwie według szacunków zaoszczędziły od 2014 roku już 45 mld rubli ( czyli około 2,3 mld PLN).

©sovraskin

Prawdopodobny tajny system metra

W Moskwie oprócz powszechnie znanej sieci metra istnieje też drugie, całkowicie niezależne od tego pierwszego. Nieformalna nazwa tego prawdopodobnie jedynego na świecie tajnego systemu metra określana  jest  system D-6, zaś od publikacji w 1992 w czasopiśmie „Ogoniok” bardziej znanego pod nazwą Metro-2. Według dostępnych, ale nigdy oficjalnie potwierdzonych informacji, składa się z trzech linii przeznaczonych jedynie dla uprawnionych członków władzy i wojska, a zarządzany jest przez służby specjalne. Linie są jednotorowe i umożliwiają poruszanie się nimi także samochodom, zwłaszcza mikrobusom Latvia (posiadających napęd akumulatorowy), produkcji łotewskich zakładów RAF. Tunele tego metra przebiegają na głębokości od 40 do 84 m a ich przekrój jest około 50% większy od tuneli ogólnodostępnego metra.

Dalsze plany rozwoju systemu komunikacji w Moskwie

Każdego roku jest otwieranych kolejnych 7-9 stacji metra. Od 2011 prawie 4 mln pasażerów może korzystać z nowych stacji metra w zasięgu dojścia. Jak dodaje zastępca burmistrza Moskwy Maksim Liksutow oprócz metra poważne znaczenie w sieci połączeń komunikacyjnych ma podróżowanie koleją miejską. Jako ciekawostkę można dodać, iż ceny mieszkań rosną o 15-25% w miejscach otwierania nowych stacji metra czy kolei miejskiej. Transport wodny ma być uzupełnieniem i przyczyniać się do poprawy komunikacji lokalnej między terenami po dwóch stronach rzeki o nazwie Moskwa. Obecnie przeprawa zajmuje około godziny czasu. Przewiduje się iż po uruchomieniu elektrycznych jednostek wodnych ten czas ulegnie skróceniu do 3-10 min. Moskwa ma zamiar uruchomić regularną żeglugę dla pasażerów już w 2023 roku a za 5 lat komunikacja ma być w większości elektryczna. Aktualnie dzięki pociągom miejskim, metro i autobusom elektrycznym (użytkowanym od dwóch lat) wskaźnik tej elektryfikacji wynosi 70%, według prognoz za 5 lat ma wynieść z kolei około 90%. W Moskwie ruszyły również prace przy projekcie zwanym zielony pierścień, który dotyczy rozbudowy infrastruktury rowerowej.

 

Źródła: www.themoscowtimes.com, www.theguardian.com, www.gup.mosmetro.ru, www.transport-publiczny.pl, www.en.newizv.ru & www.wikipedia.pl
12.11.2021 12:37
Autor: zarobkimajatek