Robert Kubica

- Data urodzenia:1984-12-07
- Narodowość:
- Majątek:$5 mln
- Zawód:
- Wzrost:184 cm
- Ostatnio edytowane:25.08.2023
Bio:
Majątek kierowcy szacowany jest na $5 mln
W sezonie 2019 w Williamsie zarobił $1 mln
Sezon F1 | Zespół | Zarobki |
---|---|---|
2019 | Williams | $1 mln |
2010 | Renault | $10 mln |
2009 | BMW Sauber | $4,5 mln |
2008 | BMW Sauber | $2 mln |
Jakie samochody posiada Robert Kubica ?
- Porsche 911 GT3 RS 2008 – 850 tys. zł
- Nissan GT-R 2010 – 300 tys. zł
- BMW M6 Gran Turismo – 250 tys. zł
- Audi RS6 C7 Avant – 200 tys. zł
- BMW X5 – 150 tys. zł
- BMW Z4 – 100 tys. zł
- Opel Insignia GSi – 100 tys. zł
- BMW 335i Luxury – 100 tys. zł
- Renault Megane RS 2010 – 50 tys. zł
- Renault Megane GT Robert Kubica – 50 tys. zł
Robert jest właścicielem Nissana GT-R, którego dostał w 2010 roku za wygranie zakładu z szefem zespołu Renault F1 Team.

motortrend.com
Kubica posiada również w swoim garażu bolid Formuły 1 (bez silnika) BMW Sauber F1.06, którym wywalczył swoje pierwsze podium w karierze kierowcy F1.

ultimatecarpage.com
Życiorys
Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 roku w Krakowie. Jest synem Anny i Artura Kubiców. Wychowywał się na krakowskich Grzegórzkach. Rozwinął swoją miłość do wszelkiego rodzaju samochodów w wieku czterech lat, kiedy zauważył mały samochód terenowy, napędzany silnikiem benzynowym. Po długich rozmowach z rodzicami, jego ojciec Artur kupił mu samochód, a młody Kubica spędził długie godziny jeżdżąc nim wokół plastikowych butelek. Gdy dorósł, okazało się, że potrzebuje lepszego sprzętu, więc ojciec kupił mu gokarta. Pierwszy raz jeździł tym pojazdem w wieku sześciu lat. W 1994 uzyskał licencję kartingową. Jego pierwszym oficjalnym startem były zawody w Poznaniu, w których odniósł zwycięstwo. W ciągu trzech lat startów w kraju, zdobył tytuł mistrza w różnych kategoriach wiekowych, w sumie sześciokrotnie. Mając trzynaście lat wyjechał do Włoch, aby tam rozwijać talent.
W 1998 roku Kubica został pierwszym obcokrajowcem, który wygrał Międzynarodowe Kartingowe Mistrzostwa Włoch Juniorów. Kubica zajął również drugie miejsce w Kartingowych Mistrzostwach Europy Juniorów i wygrał Juniorski Puchar Kartingowy Monako, który odbył się na części toru Grand Prix Formuły 1. Rok później obronił tytuł we Włoszech, a także wziął udział w Międzynarodowych Kartingowych Mistrzostwach Niemiec. Po raz drugi z rzędu wygrał również Monaco Kart Cup, a także Margutti Trophy i wyścigi Elf Masters.
Głównymi rywalami Polaka z czasów startów w seriach kartingowych byli Nico Rosberg i Lewis Hamilton.
Droga do F1
W 2001 przeszedł do Europejskiego Pucharu Formuły Renault 2000, gdzie jeździł w barwach zespołu EC Motorsport. Na koniec sezonu w klasyfikacji generalnej zajął 14. miejsce. W grudniu 2001 został wybrany do programu Renault Driver Development.
W 2002 Kubica zajął drugie miejsce we włoskiej odsłonie Formuły 2000, zwyciężając w czterech wyścigach. Zwyciężył też w Mistrzostwach Brazylii na torze Interlagos.Po sezonie odszedł z programu rozwojowego Renault, by startować w wyścigach Formuły 3.
Debiut w Formule 3 Euroseries został opóźniony przez wypadek samochodowy, w którym Kubica uczestniczył jako pasażer. 21 czerwca 2003 w swoim opóźnionym debiucie na Norisring, Kubica, jadąc z plastikową ortezą i 18 tytanowymi śrubami w ramieniu, wygrał wyścig. Sezon zakończył na 12. miejscu. Pod koniec roku Kubica wygrał wyścig uliczny na Sardynii i wystartował w pierwszym w karierze Grand Prix Makau, w zespole Target Racing. W obu wyścigach Korea Superpix zajął 6. pozycję.
Swój drugi sezon w Formule 3 Euro Series, spędzony w niemieckim zespole Mücke Motorsport, zakończył na 7. pozycji. W listopadzie 2004 r. zdobył pole position w Grand Prix Makau F3, gdzie pobił rekord okrążenia, ale ukończył wyścig na drugim miejscu.
W 2005 został zawodnikiem Formuły Renault 3.5, w której zdobył mistrzostwo z zespołem Epsilon Euskadi. Nagrodą za zdobycie mistrzostwa tej serii były testy Formuły 1 z Renault.

dziennikpolski24.pl
Kariera w F1
2006
20 grudnia 2005 zespół BMW Sauber ogłosił podpisanie kontaktu z polskim kierowca. Kubica został trzecim kierowcą fabrycznej ekipy BMW w F1 na sezon 2006. W sierpniu, przed Grand Prix Węgier zespół poinformował, że Jacques Villeneuve nie może startować w wyścigu z powodu wypadku, który miał miejsce kilka dni wcześniej na torze Hockenheimring. Kubica został wybrany przez kierownictwo zespołu, aby zastąpić kanadyjczyka podczas weekendu wyścigowego na Węgrzech. W wyścigu Polak zajął siódme miejsce, ale po wyścigu został zdyskwalifikowany za niedowagę samochodu. Kubica zastąpił Villenueve’a w drugim bolidzie F1.06 do końca sezonu 2006, a obowiązki trzeciego kierowcy przejął inny młody zawodnik, Niemiec Sebastian Vettel. W swoim trzecim wyścigu, podczas Grand Prix Włoch, Kubica ukończył wyścig na trzeciej pozycji i został pierwszym polskim kierowcą, który stanął na podium Formuły 1, a także pierwszym polskim kierowcą, który prowadził w Grand Prix. Kubica ukończył swój debiutancki sezon na 16. miejscu w klasyfikacji generalnej.

f1-fansite.com
2007
W sezonie 2007 Kubica spisywał się dobrze, konsekwentnie zajmując punktowane pozycje. Podczas Grand Prix Kanady Kubica miał poważny wypadek na 27. okrążeniu, w którym jego bolid roztrzaskał się o betonową barierę. Następnie przetoczył się po torze, uderzając w przeciwległą ścianę po zewnętrznej stronie zakrętu i zatrzymując się na boku. Prędkość zmierzona, gdy jego samochód uderzył w barierę, wynosiła 300,13 km/h. Kubicę wyciągnięto z samochodu i zabrano do centrum medycznego toru. Późnym wieczorem w dniu wyścigu, potwierdziło się, że Kubica doznał lekkiego wstrząsu mózgu oraz skręcił kostkę. 14 czerwca komisja FIA ogłosiła, że w ramach środków ostrożności Kubica nie weźmie udziału w Grand Prix Stanów Zjednoczonych. Polaka zastąpił kierowca testowy Sebastian Vettel. Kubica przeszedł ponowne testy we Francji i został dopuszczony do Grand Prix Francji, gdzie zajął czwarte miejsce. Sezon ukończył na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej, zdobywszy 39 punktów.

motorsport-total.com
2008
W pierwszej połowie sezonu Kubica zajmował wysokie miejsca w kwalifikacjach i wyścigach (pierwsze pole position dla niego i BMW Sauber podczas Grand Prix Bahrajnu oraz drugie miejsca w wyścigach podczas Grand Prix Malezji i Monako). 8 czerwca 2008 r. podczas Grand Prix Kanady Kubica odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Podczas pierwszej serii pitstopów, na wyjeździe z alei serwisowej zderzyli się główni rywale Polaka – Räikkönen i Hamilton, co spowodowało ich odpadnięcie z wyścigu. Korzystając z sytuacji Kubica powrócił do rywalizacji z dobrą pozycją do ostatecznego zwycięstwa. Na 42 okrążeniu wyprzedził swojego partnera zespołowego Nicka Heidfelda i utrzymał prowadzenie do końca wyścigu. Zwycięstwo dało Kubicy prowadzenie w mistrzostwach kierowców.
Po zwycięstwie w Kanadzie, szefostwo BMW zadecydowało o zaprzestaniu dalszego rozwoju bolidu F1.08, skupiając się na rozwoju konstrukcji na przyszły rok. Finalnie Robert Kubica zakończył sezon na czwartym miejscu w mistrzostwach kierowców, zdobywając 75 punktów.

motorsport.com
2009
Kubica był uważany za jednego z faworytów do tytułu mistrzowskiego w sezonie 2009. Jak się później okazało, bolid nie pozwalał na regularną walkę o wysokie pozycje. Podczas wyścigu o Grand Prix Australii, na trzy okrążenia przed końcem wyścigu, Robert Kubica zaatakował Vettela, jednak ten drugi nie zamierzał oddać pozycji i doszło między nimi do kontaktu, w którego wyniku Polak rozbił bolid i stracił szanse na podium. Dyrektor BMW Motorsport Mario Theissen twierdził, że Kubica wygrałby wyścig gdyby nie Vettel. Podczas Grand Prix Brazylii Kubica zdobył swoje pierwsze podium w tym sezonie. W klasyfikacji generalnej tego sezonu uplasował się na 14. miejscu z dorobkiem 17 punktów.
29 lipca 2009 szefostwo zespołu BMW Sauber ogłosiło decyzję o wycofaniu się od sezonu 2010 z rywalizacji o Mistrzostwo Świata Formuły 1, co uczyniło Kubicę wolnym agentem na sezon 2010. 7 października 2009 Renault F1 potwierdziło w specjalnym oświadczeniu prasowym, iż w sezonie 2010 Robert Kubica będzie reprezentował francuski zespół.

conceptcarz.com
2010
W sezonie 2010 Kubica jeździł bolidem Renault R30. Zespół Renault został opuszczony przez głównych sponsorów po aferze crashgate w 2009, pozostał jednak w Formule 1 po przejęciu 75% udziałów w zespole przez luksemburską firmę inwestycyjną Genii Capital.
W trakcie sezonu Autosport donosił, że kierowca Ferrari Felipe Massa miał czas do Grand Prix Wielkiej Brytanii 2010, aby udowodnić stajni z Maranello, że warto go zatrzymać: jeśli nie, Kubica zajmie jego miejsce w 2011 roku. Jednakże Ferrari ponownie podpisało kontrakt z Massą na 2011 rok, pozostawiając Kubicę bez jazdy we włoskim zespole.
W 2010 Kubica stanął na podium trzy razy; w Australii (2. miejsce), w Monako (3. miejsce), w Belgii (3. miejsce). Udało mu się wywalczyć najszybsze okrążenie w wyścigu podczas Grand Prix Kanady. Sezon skończył ostatecznie na 8. pozycji w klasyfikacji generalnej, z dorobkiem 136 punktów.

cnn.com
2011
2 lutego 2011 podczas przedsezonowych testów w Walencji, Kubica po raz pierwszy przetestował nowy samochód zespołu, Renault R31. Ostatniego dnia testów ustanowił najszybszy czas sesji.
6 lutego 2011 r. Kubica uległ wypadkowi na pierwszym etapie rajdu Ronde di Andora. Jadąc Škodą Fabią w specyfikacji Super 2000 jego samochód zjechał z drogi z dużą prędkością i uderzył w barierę w pobliżu kościoła San Sebastiano. Kubica był uwięziony w samochodzie przez ponad godzinę, zanim ratownicy byli w stanie go wydostać. Został przetransportowany helikopterem do szpitala Santa Corona w Pietra Ligure. Kierowca doznał wielomiejscowych złamań prawej ręki i nogi oraz uszkodzenia kości dłoni. Lekarze zatamowali krwotok, a następnie złożyli kości w uszkodzonej ręce i nodze. Operacja trwała siedem godzin. Skala obrażeń była wynikiem tego, że bariera zderzeniowa przeniknęła przez kokpit samochodu i uderzyła Kubicę. 7 lutego 2011 roku Kubicę wybudzono ze śpiączki farmakologicznej, zakończono intubację i nawiązano z nim kontakt. Kilka dni później, Polak przeszedł dwie kolejne operacje załamań nogi, barku i ramienia. Stan jego ręki nie był jasny przez jakiś czas, w wyniku czego opuścił sezon 2011.
Jak przyznał sam Robert Kubica, w chwili wypadku był związany przedwstępną umową z zespołem Scuderia Ferrari i po zakończeniu sezonu miał zostać przedstawiony jako nowy kierowca włoskiej ekipy.
Wypadek Kubicy wstrzymał jego karierę kierowcy wyścigowego F1 do sezonu 2019.

www.tvp.info
2017
6 czerwca 2017 na torze w Walencji, po 6 latach przerwy jazdy bolidem F1, Robert wziął udział w prywatnych testach bolidu Formuły 1, zorganizowanych przez zespół Renault. Przejechał w nich 115 okrążeń bolidem Lotus E20 z sezonu 2012. 2 sierpnia Kubica przetestował bolid Renault z sezonu 2017 – R.S. 17. Podczas nich przejechał 142 okrążenia, uzyskując czwarty czas sesji. Na początku września Renault zdecydowało na sezon 2018 zatrudnić Carlosa Sainza.
11 października 2017 r. Kubica brał udział w testach z Williamsem na Silverstone, a 17 października 2017 r. na Hungaroringu. Po tym, jak Felipe Massa po raz drugi ogłosił odejście ze sportu, Kubica stał się jednym z głównych pretendentów do zajęcia jego miejsca w Williams Martini Racing. Następnie testował dla nich na torze Yas Marina Circuit po Grand Prix Abu Zabi 2017, pokonując 100 okrążeń w swoim pierwszym teście w FW40 z sezonu 2017. Następnego dnia pokonał dodatkowe 28 okrążeń i zajął siódme miejsce, a szef techniczny Williamsa Paddy Lowe poinformował, że „nie ma żadnych problemów” z jego kontuzjami, choć wkrótce pojawiły się wątpliwości co do tego, czy pewne czynniki sprawiły, że czasy wyglądały lepiej. Ostatecznie miejsce kierowcy wyścigowego w sezonie 2018 po Felipe Massie przejął Siergiej Sirotkin.
2018
16 stycznia 2018 r. ogłoszono, że Kubica zostanie rezerwowym kierowcą Williamsa na sezon 2018. Brał udział sesjach testowych przed sezonem, w trakcie sezonu oraz zimowych po sezonie. W trakcie sezonu wziął także udział w trzech sesjach treningowych podczas weekendów Grand Prix.
22 listopada przed ostatnią rundą sezonu 2018, Williams potwierdził Roberta Kubicę jako kierowcę wyścigowego na sezon 2019. Jego partnerem został debiutujący w stawce, Brytyjczyk, George Russell.

motorpasion.com
2019
Z powodu opóźnień w przygotowaniu bolidu i dostarczeniu go na tor w Barcelonie, zespół Williams stracił dwa dni pierwszej tury przedsezonowych testów. Robert Kubica wyjechał na tor 21 lutego przejeżdżając podczas porannej sesji 48 okrążeń. 27 lutego, pokonał 130 okrążeń, 1 marca, w ostatnim dniu testów przejechał 90 okrążeń. Po testach, jego opinie na temat możliwości samochodu w nadchodzącym sezonie były sceptyczne, a eksperci zgodnie określali brytyjski zespół, mianem najmniej konkurencyjnego w stawce.
Zespół zmagał się z problemami w trakcie sezonu, a FW42 był najwolniejszym samochodem w stawce. 28 lipca podczas deszczowego Grand Prix Niemiec Kubica zajął 12. miejsce w Grand Prix Niemiec, jednak awansował na 10. miejsce po karach dla Kimiego Räikkönena i Antonio Giovinazziego, zdobywając swój pierwszy punkt od powrotu do F1 i bijąc rekord najdłuższego czasu między kolejnymi punktami.
19 września 2019 r., przed Grand Prix Singapuru, Kubica ogłosił swoją decyzję o zakończeniu współpracy z ROKiT Williams Racing po sezonie 2019. Został zastąpiony przez wicemistrza Formuły 2 2019 Nicholasa Latifiego.
Kubica zakończył trudny sezon na 19. miejscu w mistrzostwach z 1 punktem, wyprzedzając w klasyfikacji partnera zespołowego George’a Russella.

f1i.com
2020
1 stycznia 2020 oficjalnie poinformowano, że Robert Kubica dołączy do zespołu Alfa Romeo Racing w roli kierowcy rezerwowego na sezon 2020. Brał udział w testach przedsezonowych na Circuit de Barcelona-Catalunya i ustanowił najszybszy czas podczas czwartego dnia testów. W trakcie sezonu Kubica brał udział w treningach podczas Grand Prix Styrii, Węgier, 70. rocznicy, Bahrajnu i Abu Zabi. Wziął również udział w kończących sezon testach w Abu Dhabi.

motorsport.com
2021
4 września 2021 zespół Alfa Romeo Racing poinformował, że Kubica wystartuje w wyścigu o Grand Prix Holandii zastępując pełnoetatowego kierowcę Alfy Romeo Kimiego Räikkönena, który uzyskał pozytywny wynik testu na obecność COVID-19. Do wyścigu zakwalifikował się na 18. miejscu i ukończył wyścig na 15. miejscu. Kubica zastępował również Räikkönena w Grand Prix Włoch na torze Monza. Po zakwalifikowaniu się na 19. miejscu i ukończeniu kwalifikacji sprinterskich na 18. miejscu po kontakcie z Yuki Tsunodą na pierwszym okrążeniu, ostatecznie ukończył Grand Prix na 14. miejscu.
Poza dwoma wyścigami, Polak brał udział także w trzech sesjach treningowych. Podczas Grand Prix Hiszpanii, Styrii i Węgier, a także przez dwa dni testował 18-calowe opony Pirelli.
Pomimo udziału tylko w dwóch wyścigach, Kubica zakończył sezon 2021 na 20. miejscu z 21 kierowców, wyprzedzając Nikitę Mazepina.

planetf1.com
2022
W 2022 roku Kubica pozostał kierowcą rezerwowym i testowym zespołu Alfa Romeo Racing. Brał udział w treningach do Grand Prix Hiszpanii, Francji, Węgier i Abu Zabi.
Po zakończeniu sezonu, główny sponsor Alfy Romeo, Orlen, przeniósł się do Scuderia AlphaTauri na sezon 2023, w wyniku czego Kubica opuścił zespół.
Komentarze